Aviat portarem notes

Notes

En el nivell de Secundària estem arribant tot just al final de la primera avaluació. I per tant a les novetats tan temudes: les notes. Per a molts dels nostres adolescents aquests resultats suposaran passar aquests nadals d'una manera o d'altre. Clar que em podeu dir "és el que toca", "la seva feina és estudiar", "si no hi ha bones notes no hi haurà regals" però de fet còm ho viuen els nois/es és una mica diferent. Si no hem aconseguit fer un treball d'autoavaluació una mica rigurós, sense trampes i amb dades objectives arriben a aquestes alçades quasi esperant un miracle. Tot sovint han oblidat aquelles primeres notes tot just recent començat el curs, les seguides notes de controls , de presentació de llibretes, de treballs exposats, i tot un munt d'anotacions que un registre de professor tindrà ple fins dalt.

Però al nostre adolescent tot això li passa com volant. Sols recorda certes notes, de certs controls i amb tota seguretat ,que siguin recents. Així doncs és molt important fer-los adonar que el bon seguiment de tota una avaluació suposa saber en quines condicions arribem a aquest final de trimestre. Quines dades ens podran ajudar o bé ens perjudicaran, reflexionar sobre cóm ha estat la seva actitud, la seva participació i el seu compromís en el lliurament de feines. Tot això que sembla tan fàcil de resumir i aplicar té un gran nombre de variables i la principal és precisament el "tsunami hormonal" pel qual estan passant. Uns més que altres, segons el curs i el moment evolutiu de cadascú, però sens cap mena de dubte l'estan passant. Cal fer veure com és d'important la seva pròpia contenció, el no deixar-se portar pels altres, saber cumplir amb plaços d'entrega i el més difícil de tot.....CÓM ESTUDIAR. 

Sembla que quan parlem d'adolescents , d'alumnes que estan ja a Secundària aquest aspecte hauria d'estar resolt. I justament és un dels entrebancs més grans. Obviament cada alumne tindrà un mètode per estudiar, el que cal valorar és si justament aquest mètode li dona els resultats que busca, si guarda una relació correcte entre temps i resultat i si ha suposat un aprenentatge significatiu o bé pel contrari sols l'ha memoritzat per respondre un examen i al cap d'uns dies ni ho recordarà. En certa manera les notes que obtenen els nostres alumnes també són nostres. Com a educadors també ens hem d'autoavaluar en el sentit de cóm he trasmés la matèria, quins resultats hem obtingut, quines respostes hem generat, i fins i tot quines actituds hem suscitat. I així, tot d'una , ens trobarem en millors condicions per afrontar un segon trimestre que de ben segur serà llarg.